Ismerd meg te is a turbófeltöltőt!

fooldal > Tudj meg mindent a turbóról!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Tudj meg mindent a turbóról!


2017/03/05

A járműgyártásban a leggyakrabban használt feltöltőtípus a turbófeltöltő. A következőkben megtudhatod, hogy hogyan működik a turbó és miért jó, ha az autódban alkalmazod!  

Ismerd meg te is a turbófeltöltőt!

 

A turbófeltöltő célja 

 

A szerkezet célja az, hogy a belső égésű motor teljesítményét azonos hengerűrtartalom mellett növeljük, vagy hatásfokát a kipufogó gázok energiájának további felhasználásával növeljük. A teljesítménynövelés egyik legegyszerűbb módja ez, mindemellett alkalmazásával változik a motorkarakterisztika, csökken(het) a motor élettartama (szakszerűtlen használat mellett, vagy erre kevésbé alkalmas motortípus mellett), a fogyasztás pedig gázállás arányában nő (több üzemanyag képes elégni a többletlevegő által), ha kihasználjuk a keletkezett teljesítménynövelési lehetőséget. Egyébként egy átlagos belsőégésű motor bevezetett hőjének kb. 1/3-a alakul át hasznos munkává, 1/3-a vízhűtéssel, és 1/3-a a kipufogó gázokkal távozik, amit a korszerű motorokban igyekeznek csökkenteni. A turbótöltő lényegében egy közös munkatengelyre helyezett turbina és egy radiális lapátozású centrifugális kompresszor. Használata során a motorból érkező kipufogógáz a turbinán keresztülhaladva igen magas (100000-270000 1/min) fordulatszámot eredményez a munkatengelyen, ami meghajtja a kompresszort. A kompresszoron keresztül történik a belső égésű motor levegőszállítása, ami immáron sokkal nagyobb mennyiségben és nyomáson áll rendelkezésre. A feltöltőben történő nyomásnövelés során a fizikai gáztörvényeknek megfelelően az azon áthaladt levegő hőfoka jelentős mértékben emelkedik (ami rontja a feltöltés hatásfokát), így mielőtt az még belépne az égéstérbe, sok esetben hőcserélő (intercooler) segítségével visszahűtik azt, így egységnyi térfogatban több oxigént tudnak bejuttatni az égéstérbe. Ezzel a fogyasztáscsökkentési céllal alkalmazott turbófeltöltő az eredeti motor hengertérfogatának csökkentését is lehetővé teszi (angolul downsizing). A motorgyártási trend azt mutatja, hogy a hengerek számát a fogyasztás csökkentése érdekében csökkentik, de ezzel a változatlan tömegű kocsi gyorsulása csökkenne, ezért (és a hatásfok javítása érdekében) turbófeltöltővel látják el.

 

A turbófeltöltő hátránya 

 



A turbófeltöltő hátránya, hogy a motor főtengelye és a turbótengely között nincs mechanikus kapcsolat, így a gázadásra bizonyos késleltetéssel reagál, ez az ún. "turbólyuk" jelenség. Kiküszöbölésére ún. "iker-turbót" szoktak beépíteni a V-elrendezésű vagy 6 henger feletti soros motorokba, hogy a két kisebb méretű feltöltő csekélyebb tehetetlensége révén fürgébben reagáljon a gázadásra. A másik megoldás, hogy változó geometriájú turbót építenek be, mely alacsonyabb motorfordulaton is viszonylag hamar felpörög.

A turbófeltöltő segítségével rendkívüli teljesítménynövekedést lehet elérni: az 1980-as évek közepén a legjobb Formula–1-es istállók a versenyautók mindössze 1500 cm³ hengerűrtartalmú turbómotorjából az időmérő edzésen akár 1400-1500 lóerő teljesítményt is ki tudtak préselni – a motorblokkok élettartama azonban alig haladta meg az egy versenyt. A Formula–1-es versenyen 2014-től 1,6 literes motorokat alkalmaznak, V6 elrendezéssel, turbo-kompaund feltöltéssel, és KERS fékenergia-hasznosítással, az eddigi V8-as, 2,4 literes motorok helyett.

 

Mit lehet tenni, hogy a turbó ne menjen tönkre? 

 

A hosszú élettartam érdekében a turbóval szerelt motorok kezelése bizonyos gondosságot igényel. Az ilyen személygépkocsiknál nagysebességű haladás után megállva nem szabad rögtön leállítani a motort, általában 30-60 másodperc alapjárat szükséges, hogy a turbó forgórésze visszahűlhessen, ellenkező esetben az élettartam megrövidül, sőt a turbó besülése vagy törése is előfordulhat.

A modern jármű-dízelmotorok esetében a turbófeltöltés alkalmazása manapság alapkövetelménynek számít. Ezeket az erőforrásokat az öngyulladásos működési elvükből következően eleve masszívabb motorblokkal építik, így a turbó biztosította nagyobb töltőnyomást károsodás nélkül elviselik. A turbófeltöltés segít a dízelekre jellemző alacsony teljesítmény/tömeg arány javításában és a többletlevegő az égés tökéletességét, így a károsanyag-kibocsátást is javítja.

 

A felsoroltakon kívül számtalan szabály létezik, amit nem egyszerű betartani, ezért mindenképp érdemes szakmai segítséget igénybe venni, hiszen az előírások be nem tartása, vagy nem megfelelő eredménnyel való elvégzése a turbófeltöltő meghibásodását okozzák, és a jótállási igény nem érvényesíthető. Tujd meg többet a turbóról ide kattintva: turbó használati utasítás 

 

Forrás







Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni


Legfrissebb cikkek


5 látnivaló, amit nem hagyhatsz ki, ha a Szigetközben jársz
A Szigetköz Magyarország egyik legváltozatosabb és legszebb régiója, amely számos természeti és kulturális kincset rejt.
6+1 ok, amiért megéri a fogimplantáció
A fogimplantáció az egyik legmodernebb és leghatékonyabb módszer a hiányzó fogak pótlására. Az implantáció során egy titán csavart ültetnek be az állcsontba, amelyre később korona, híd vagy protézis kerül. Bár az eljárás költségesebb lehet más fogpótlási módszereknél, számos előnnyel jár, amelyek hosszú távon megtérülnek. Íme 6+1 ok, amiért megéri a fogimplantáció.
Mitől esik ki a fogpótlás? Okok, megelőzés és kezelési módszerek
A fogpótlások kiesése nemcsak kellemetlen, de komoly problémákat is okozhat. Az alábbiakban részletesen megvizsgáljuk, mi állhat ennek hátterében, és hogyan lehet megelőzni vagy kezelni ezt a jelenséget.
Teljes gőzzel előre!

Ahhoz, hogy mindennap a legjobb formánkat tudjuk nyújtani, néha szükségünk van egy kis plusz löketre, hogy kihozhassuk magunkből a maximumot, aztán pedig nincs más hátra csak, Teljes gőzzel előre! Motivációk a mindennapokra, hogy teljes gőzzel vethessük bele magunkat a feladatainkba és nagy kanállal élvezhessük az életet!

Motiváció a mindennapokra

Sokszor érezhetjük úgy, hogy elnyom minket a kedvtelenség, nem találjuk a motivánciónkat ahhoz sem, hogy kikeljünk az ágyból, és úgyérezzük, hogy kell valami ami felráz minket ebből az állapotból. HA szükséged van egy kis motivációra a mindennapra, akkor jó helyen jársz, aztán pedig teljes gőzzel előre!

Edzésmotiváció

Míg egyes napokon gyakorlatilag felpattansz az ágyból, és készen állsz a mozgásra, más napokon az edzésmotiváció megtalálása nagy feladat. Nincs időd munka előtt vagy után edzőterembe menni, az összes kedvenc edzés leggingsed mosás alatt van, a fitneszfelszerelések és a tagságok túl drágák – ha megengeded, a lista még hosszan folytatható. Ne keresd a kifogásokat, inkább keress edzésmotivációt!

Kitekintő

A benzingőz segít mindentéren megtalálni a motivációt, legyen szó akár az edzésről, a munkáról vagy akár az átlagos hétköznapokról. Találd meg motivációdat oldalunkon, aztán pedig nefeledd! Teljes gőzzel előre!